Manifest: waarom je bedrijf bestaat en wat het betekent

Met een manifest breng je onder woorden waarom je bedrijf bestaat en waarin het gelooft. Een missie beschrijft wat je doet. Een manifest formuleert het waarom van je activiteit. Daarmee creëer je onderscheidend vermogen in een markt waarin producten en diensten steeds meer op elkaar gelijken. Het antwoord op de vraag 'waarom?' maakt je anders dan de concurrentie.

Een manifest is het kompas voor je organisatie

• we benoemen de ziel van een bedrijf samen met de directie, eigenaars en/of bestuurders

• we analyseren persoonlijke drijfveren

• we luisteren naar medewerkers, leveranciers, klanten en andere stakeholders

• we confronteren beslissingsnemers met uitspraken, ondervindingen en uitdagingen, zowel binnen als buiten het bedrijf

• we formuleren keuzes in richting en resultaat: “waar ga je naartoe en wanneer is dat doel bereikt?”

Die keuzes en het statement dat daaruit volgt noemen we ‘Purpose’, de essentiële reden waarvoor iemand ‘s ochtends naar zijn werk gaat. Dat statement duiden we vervolgens in een manifest. Het omvat de voornaamste waarden, gedragingen en bewijzen van die purpose. En dat geeft dan weer richting aan een hele organisatie.

Lees manifesten voor andere klanten

Een manifest is vaak een houvast, een routekaart voor het hele team. Zoals bij Vivaldis, Harol en en Joyn. En voor onszelf uiteraard.  Je creëert je eigen categorie waarin je vrij bent van concurrentie. Een unieke bestaansreden helpt je om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen waarmee je je verder onderscheidt van andere merken.

Het productieproces

• inzichten verzamelen, voorbereiden van interviews
• persoonlijke gesprekken met beslissingsnemers, medewerkers, klanten, partners en andere voorname stakeholders
• Purpose sessie I met de beslissingsnemers
• Verwerken van de input.
• Formuleren van het Purpose Statement
• Uitschrijven van het Manifest
• Purpose sessie II met de beslissingsnemers
• Presentatie finaal manifest

Doorlooptijd

1 doorlopende sprint van 10 werkdagen

Prijs

Vanaf 14.999 euro voor het volledige traject tot Purpose statement en Manifest.