Innovatie is een bijproduct

Innovatie is belangrijk. Maar er is iets dat nog belangrijker is. En dat is servicedenken. Hoe je met slimme ideeën de omstandigheden kunt verbeteren waarbinnen mensen een bepaald gedrag willen stellen. Of hoe de Elon Musk in jezelf soms ook gewoon beter blijft waar hij zit.

Vernieuwen is geen synoniem van verbeteren

Ik zou in deze alinea wel tien innovaties kunnen bedenken die weliswaar nieuw en anders zouden zijn, maar daarom niet beter. Vernieuwen is helaas nog geen synoniem voor verbeteren. En waar innovatie een doel wordt, dreigt de mens het onderspit te delven. Daarom is het verstandiger om innovatie als een middel te zien. Als een manier om mensen te helpen. En dus de business te helpen.

Alles kan beter

Een creatieve organisatie moet verhalen, diensten en producten bedenken die het leven van de mensen verbeteren. Bij Quick Brown Foxes gebeurt zoiets in opdracht van merken, organisaties en overheden. Stuk voor stuk klanten met een helder objectief en een bureau (wij dus) dat meedenkt om het doel te realiseren. Wat in ons geval betekent: zoeken naar wat beter kan. En veel lunchen bij Trattoria Da Mario. En ergens onderweg naar de oplossing bestaat de kans dat we iets nieuws uit onze mouw schudden. Hup. Daar heb je dan ons bijproduct: innovatie.

Het beste is altijd anders

Wanneer innovatie het doel van je onderneming wordt, bestaat de kans dat je eindigt tussen de boterstift en de smartphone-koeler op een of andere Japanse blog. Sterk te vermijden dus. Per se anders willen zijn, is ook niet de juiste drijfveer. Want ook daar lonkt iets dubieus met de hashtags #japan #male #bassplayer #miniskirt… Er is een veel gemakkelijkere manier om anders én zinvol te zijn. En dat is door de beste te zijn in wat je doet. Er kan namelijk maar een de beste zijn. En daarom is het beste altijd anders.

Schrijf je in op ‘Fox Tales’, onze nieuwsbrief met leesvoer voor lepe vossen