Kennis in tijden van data-overvloed

‘De wereld is klein maar ik zou hem toch niet willen stofzuigen’, zei Antje De Boeck als trambestuurster in Manneken Pis. Hetzelfde gevoel kun je hebben over data. Het lijkt bevattelijk maar het is onmetelijk. En veel informatie over iets hebben, betekent niet dat je er veel inzicht in hebt. Ik weet dat Sepp Blatter de FIFA voorzit. Ik begrijp alleen niet waarom.

Bijleren dus. Bij Quick Brown Foxes doen we dat graag aan de hand van hypotheses die we blootstellen aan de verschroeiende blik van de werkelijkheid. De realiteit. Ook bekend als het gebied achter de deur van je vergaderzaal. Het is een zone waar mensen -hopelijk- niet wakker liggen van merkpositioneringen, baselines en conversion rates. Wie wil weten wat er gebeurt, bestelt al eens een marktonderzoek. Afhankelijk van het sérieux, het dagtarief van de researcher en diens carbon footprint levert zoiets een blok papier op dat wedijvert met Schuld en Boete. Soms ook in verhaalwaarde helaas. Soms niet.

Wij houden liever een warm pleidooi om aan prototyping te doen. Dat gaat zo. Bedenk iets. Veronderstel iets. Maak iets. Test het. Meet het. Verbeter het. Lanceer het. Zo ben je sneller. Goedkoper. Concreter. En je weet meteen wat je publiek wil.

Voor websites en nieuwsbrieven doen we precies hetzelfde. We organiseren eenvoudige A/B-tests waaruit we snel, heldere conclusies kunnen trekken en gaan dan verder met kleine, beheersbare maar bewezen stapjes. Nooit met complexe conversie-trajecten die maanden voorbereiding vragen en bijzonder moeilijk wetenschappelijk te correleren zijn. Dat doen we trouwens met een Persuasion Designer in ons team. Niet met een schrijvende belediging voor de statistiek…

Soms is intuïtie belangrijker dan een strategische studie. Een hypothese die ontstaat vanuit je gevoel is snel toegepast. En dus kun je meten en daaruit leren. Allicht is Facebook niet geboren op een flipchart maar was het een licht uit de hand gelopen designresultaat van een juiste hypothese. Die attitude is belangrijk in digitale transformatie en communicatie. Wij weten op voorhand niet altijd precies welk gedrag mensen zullen stellen. Maar we kunnen het wel ontdekken. En bijsturen. Hopelijk is je campagne dan geen televisiespotje.

Schrijf je in op ‘Fox Tales’, onze nieuwsbrief met leesvoer voor lepe vossen