Missie en verhaal zijn de beste content-tools

In tijden waarin de handelsreiziger in jezelf flink verwend wordt met kilometers, afspraken en heel veel gekleurde balkjes in de agenda leer je veel. Niet alleen over jezelf en je verhaal, maar ook over de bedrijven die je bezoekt. Een van de populairste gespreksonderwerpen naast de oorsprong van onze naam is de vraag welke tools wij allemaal gebruiken voor onze content. Het antwoord daarop is even kort als dat op de vraag hoeveel kans Sergio nog maakt op een televisiecarrière: geen.

Een goed verhaal zit namelijk niet te wachten op een platform met een hoge inflatie op woorden als content, conversion, clicks, community, social campaigning en co-creatie. Elk verhaal van Quick Brown Foxes begint met Purpose Design. Dat is in ons bedrijf de afdeling toegevoegde waarde. Purpose Design gaat over het ontwerpen van een missie. Daarin definiëren we samen met de klant waarom hij of zij doet wat-ie precies doet. Welk engagement de organisatie heeft en hoe ze een publiek wil ontwikkelen. Want wat mensen helpt, helpt de business. Al sinds heel veel nullen voor Christus.

Dus onderzoeken we eerst hoe een bedrijf zijn publiek wil helpen. Welke waarde het hecht aan bepaalde dingen, onderwerpen of mensen. Of ze gewoon vierkante meters zonnewering verkopen of liever een beter interieur-klimaat willen creëren voor hun klanten. Zo’n dingen dus. Op deze manier verbinden we een merk met zijn producten en diensten aan de behoeften van zijn publiek. Je afvragen hoe mensen naar oplossingen zoeken om hun eigen leven te verbeteren, is een goede manier om te ontdekken welke meerwaarde je merk kan bieden voor de mensen. Conclusie: een missie heeft geen digitale tool met een moeilijk woord nodig. Maar vooral inzicht in wat mensen belangrijk vinden.

Vervolgens kun je een verhaal bedenken. Je kan vertellen wat je doet en vooral waarom je dat doet. Purpose wordt zo de rode draad in elke verhaallijn. Klanten die hier samen met ons doorlopen, ontdekken dat dit proces niets met marketing te maken heeft. En weinig met likes verzamelen op Facebook. We gaan namelijk op zoek naar de kernwaarde van een organisatie en welke groei ze kan realiseren. En belangrijker nog: we creëren duurzame, authentieke verhaallijnen in plaats van spreadsheets met contentkalenders en top-topical-opportuniteiten. Met een missie en een verhaal kun je als merk écht onderscheidende content gaan creëren.

Er zijn vandaag nog weinig zekerheden in deze business, maar wat wél zeker is, is dit: ergens aan een bureau in een slecht verlicht hok probeert iemand dezelfde grap te bedenken met dezelfde hashtag en dezelfde inhaker op pakweg de Internationale Dag van het Naakt Tuinieren. Voor de liefhebbers, dat is de eerste zaterdag van mei…

Schrijf je in op ‘Fox Tales’, onze nieuwsbrief met leesvoer voor lepe vossen