Open Source werken, verhoogt de creativiteit

Een jong bedrijf als Quick Brown Foxes moet het hebben van zijn toegevoegde creatieve waarde en allicht niet van de administratieve machine die erachter draait. Zoveel mogelijk van onze energie moet daarom in ons proces en product terechtkomen en niet verloren gaan in een eindeloos procedurestraatje. En daarom werken wij anders dan een reclamebureau. Niet alleen omdat we geen reclamebureau zijn, maar ook omdat we slimmer en sneller moeten zijn voor onze klanten. Zo doen we dat.

Het einde van de conceptenguru

Een karaktermoord is altijd een goed begin voor vernieuwing. En dus hebben we geen typisch creatief organigram geïnstalleerd waarbij een creative director de plak zwaait over een stel duobanen uit de kunstschool. In plaats daarvan ligt een platform (figuurlijk, ok?) waarop iedereen in het bezit van een linker- en rechterhersenhelft meedenkt over de vragen van onze klanten. Bovendien huldigen wij het principe van ‘Let the fight do the fighting*’: niet de man met de meeste awards achter zijn naam, maar wel het idee met het meeste potentieel bepaalt onze agenda.

Een modulair team in plaats van een team creatieven

Vandaag krijg je als creatief bedrijf compleet andere opdrachten dan pakweg in Het Jaar van Sandra Kim (bij twijfel: 1987). En dus heb je ook de profielen, de know-how en inzichten nodig om die vragen te beantwoorden. Hoogst zelden bereikt ons per fax de vraag om een poster te ontwerpen met een conceptbeeld en een headline erboven. En dus trekken wij ten strijde met fijne dames en heren die ook al eens een lijn code schrijven. Die de nodige perks in de psychologie hebben gescoord. Of die -in schril contrast met mezelf- wél geslaagd waren voor statistiek…

Maak een Creatieve Hypothese in plaats van een creatieve briefing

Ander struikelblok in de creatieve industrie: De Creatieve Briefing, zowat het meest overroepen instrument sinds de Flying Lure. Een creatieve briefing is niets meer of minder dan een verondersteld gelijk, bedacht en geschreven door mensen die iets strategisch doen voor de kost. Naast de vele dure dagen en moeilijke e-mails die er doorgaans versleten worden in alweer een rondje account-strateeg-creative director-strateeg-account-klant bij het maken van zo een briefing, is het ook gewoon een disfunctioneel ding in een creatief bedrijf met hongerige klanten. Daarom werken wij met hypotheses. Een hypothese impliceert twee dingen: 1. Je erkent de reële kans dat je ernaast kunt zitten, en 2. Je engageert je om je idee te testen en de resultaten te meten zodat je kunt bijsturen. Op die manier ontstaat een creatief proces dat veel sneller start, altijd de klant én het publiek betrekt en zo tot een gedeeld resultaat komt waarvan we op zijn minst zeker zijn dat het wérkt. Een hypothese moet je namelijk bewijzen.

Werken bij de klant versus werken in een reclamebureau

Wij stellen ons bedrijf open voor klanten en hun zeer gewaardeerde mening en expertise. En dat doen we liefst geïntegreerd in hun structuur, niet binnen onze muren. Open Source werken, vraagt dat je je proces adapteert, dat je andere visies toelaat en dat je meer als procesbegeleider werkt dan als creatieve bommenwerper. Wie het wil proberen, moet ons vooral even bellen.

Schrijf je in op ‘Fox Tales’, onze nieuwsbrief met leesvoer voor lepe vossen