Purpose Design begint op de payroll

Succes wordt niet gekocht, gecreëerd of bij elkaar gebrainstormd. Een goed idee heeft zijn waarde. Maar een goed team is nog veel meer waard. Hoeveel? Alles. Eigenlijk. Als je wil dat consumenten gek zijn op je merk, investeer dan niet in de zoveelste commercial. Maar investeer eerst in je eigen organisatie, in je mensen, je medewerkers. Pas als zij van je merk en je bedrijf houden, zullen klanten dat ook doen. Anders niet. En dat gat krijg je onmogelijk dichtgeadverteerd.

Geef mensen een missie in plaats van een to-do-lijst

Alles begint met de vraag: waarom? Doen we wat we doen omdat we nu eenmaal moeten? Niets beters konden bedenken? Om de auto af te betalen en de koelkast enigszins gevuld te houden? Of is ons ochtendlijk gevecht met de wekker er een om een hoger doel te realiseren? Om het gevoel te hebben dat wat je doet ergens in iemands leven toch een verschil maakt. Purpose Design bouwt daarom eerst aan een missie, dan pas aan producten en diensten en vertrekt altijd vanuit de mensen in het bedrijf. Niet de mensen achter het bedrijf.

Als je eigen team niet overtuigd is, waarom zou je dan wel een klant kunnen overtuigen?

Er is een controlelampje dat nog beter flikkert dan een Business Analist met een MBA. En dat is observeren hoe warm of koud je medewerkers het krijgen van je verhaal. Bij Quick Brown Foxes geloven we dat iemands eerste dag de allerbelangrijkste dag uit zijn of haar carrière is. Schrijnend veel eerste dagen worden surfend over een intranet, wachtend op paswoorden en onwennig keuvelend in een witte bedrijfskeuken doorgebracht. Wat een verlies. Je zou ook tijd kunnen nemen om je nieuwe medewerker je verhaal te vertellen, te inspireren en te begeesteren. Allicht begint daar en dan je commercieel succes.

Waarom cultuurdenken beter is dan cijferdenken

Werken aan je bedrijfscultuur is bouwen aan je verhaalwaarde. Veel merken spenderen eerst een flinke zak geld aan positieve referenties en deelbare content online maar vergeten dat de beste ambassadeurs op hun eigen werkvloer rondlopen. Wij vinden dat een geloofwaardig verhaal over een product of dienst het best ondersteund wordt door de mensen die het maken, verkopen en verzorgen. Laat hen de verhalen doen groeien. En laat hen ze ook vertellen en delen.

Schrijf je in op ‘Fox Tales’, onze nieuwsbrief met leesvoer voor lepe vossen