Quick Brown Foxes biedt Purpose for Business

‘Whenever you find yourself on the side of the majority, it is time to reform’, schreef Mark Twain ergens in zijn dagboek in 1904. Ook in 2017 is dat een gouden gedachte. Precies daarom kiezen wij ervoor om ons bedrijf fundamenteel te veranderen. Want wie niet alles verandert, verandert niets.

Precies twee jaar geleden startten we met Quick Brown Foxes om merken een geloofwaardig en waardevol alternatief te bieden voor reclame via gehuurde media.  Onze missie was om adverteerders in uitgevers te veranderen. Om verhalen te vertellen. Daarmee werden we ondernemers in contentmarketing en storytelling. Die keuze heeft ons twee jaar lang gedreven om een onderneming op te bouwen met een fantastische groep partners (ook bekend als “klanten” in andere bedrijven) een talentvol team, knowhow en vooral resultaten voor onze opdrachtgevers. Ik vergeet haast nog onze eerste periodieke btw-aangifte als hoogtepunt…

 

Elke dag van die ruim 800 dagen kreeg onze visie en activiteit meer navolging. Content en storytelling zijn vandaag zo mainstream als de tatoeages van Miley Cyrus (voor de liefhebbers: het betreft ondermeer een anker op haar enkel en een schijf watermeloen op haar middenvinger).  Een studie van de Amerikaanse marktonderzoekers Beckon kruidde ons buikgevoel met cijfers. Hooguit 5% van alle content is verantwoordelijk voor 90% van het totale consumentenengagement. Met andere woorden: 19 van de 20 stukken content die we produceren in dit deel van het universum heeft geen impact op het engagement en het gedrag van de consument. Qua slag in het water kan dat concurreren met het voetbal op de Faeröer.

 

Het betreft dus vooral een volumineuze digitale modderstroom. Daarin hebben wij gelukkig altijd relevantie, originaliteit en kwaliteit vooropgesteld. De dag dat een content-kalender ons denken en doen bepaalde, hebben wij gelukkig nooit beleefd. Maar toch is het hoog tijd om de steven te wenden en onszelf opnieuw uit te vinden als bedrijf. Ik vermijd daarbij angstvallig de woorden “digitaal” “disruptie” en “transformatie”.

 

Wat wij dan wél gaan doen? Purpose for Business. Quick Brown Foxes bestaat om bedrijven te helpen groeien om zinvoller, waardevoller en tijdlozer te zijn en beter te beantwoorden aan wat mensen nodig hebben. Want wat mensen helpt, helpt je business. Op die manier helpen we je ontdekken wie je bent, hoe je daarnaar handelt en er aandacht mee verdient. Quick Brown Foxes wil relevantie en schaarste creëren. Geen inflatie. Want hoe groter het aanbod, hoe lager de waarde.

 

In welk hokje moeten we Quick Brown Foxes dan stoppen? Ik denk vooral dat we een eigen categorie vormen. In die categorie werken wij met de behoeften, de drijfveren en de noden van mensen (je kent hen tussen 9 en 5 ook als “consumenten”). Vanuit dat inzicht in wat mensen willen, ontwerpen wij oplossingen voor bedrijven, merken en organisaties. Zo een oplossing kan een dienst zijn. Maar ook een product, een ervaring, een klantenreis of een koppeling (“interface” voor de leek). Het eindproduct van ons werk is menselijk gedrag.

 

‘There’s a way to do it better. Find it,’ zei Thomas Edison. Dat is niet hetzelfde als kwijl op Silicon Valley en innoveer erop los. Bedrijven en hun producten, diensten en ervaringen versterken, vertrekt voor ons altijd vanuit de overtuiging om een betere menselijke beleving te bieden. Dus als wij een website ontwerpen als www.imec-int.com dan is het niet onze bedoeling om duizenden pagina’s wetenschappelijke informatie te verspreiden maar wel om vanuit het resultaat van die wetenschap een economische relevantie te creëren en er business voor te ontwikkelen. Als wij een cultuurboek voor Vivaldis Interim schrijven dan willen we geen one-man-show voor hun overigens geweldige directie creëren maar wel het gevoel, de beleving en het gedrag van de medewerkers in die organisatie sturen. Als we voor Bank J.Van Breda & Cº de vandaagbetaling lanceren dan is dat niet ten voordele van een hipper imago voor die bank maar wel om 580 miljoen overschrijvingen en 577 miljard euro sneller in de Belgische economie te laten circuleren. Als we voor Harol een purpose statement opstellen dan is dat niet om een nieuw campagneconcept te bedenken maar wel om een industrieel bedrijf te helpen om duurzaam en toekomstgericht te groeien op een strategie waar nieuwe producten en diensten kunnen ontstaan.

 

De toekomst is niet iets wat ons overkomt zoals een hattrick van Lionel Messi. De toekomst is iets waar wij zelf vorm aan geven. Wat wij zelf creëren en sturen. Precies daarom voegen wij als bedrijf de daad bij het woord en stellen wij zelf de koers bij op ons kompas. Zo groeien we verder als een duurzame organisatie die relevant en waardevol is voor zijn partners. Met creativiteit, strategisch inzicht, begrip van wat mensen helpt en de capaciteit om dat te vertalen in oplossingen voor bedrijven. Dat is ons plan voor de komende jaren. Al stellen wij op een dag zeker opnieuw vast dat we niet alleen zijn op de dansvloer. Gelukkig zijn er dan de dagboeken van Mark Twain.

Ontdek het volledige verhaal