Verhalen leven in het hoofd van de lezer, niet van de schrijver

Een verhaal is een bijzonder ding. Het wordt verwekt in het hoofd van de ene, en groeit in het hoofd van de andere mens. Daar, in dat hoofd van bestemming, doet het zijn werk om door te sijpelen naar het hart. Hoe zit dat precies met de chemie van het schrijven?

De transportatie-theorie: hoe verhalen hun publiek meenemen

Wanneer je psychologie en filologie combineert, ontstaat er een wetenschap die inzicht geeft in hoe mensen reageren op verhalen. Wat blijkt: een informatieve tekst kan een publiek veel minder sterk informeren dan een verhaal. De mechaniek die narratieve teksten zo sterk maakt, heet transportatie. Transportatie heeft weinig met truckers en alles met het meenemen van je lezers te maken. De eerste voorwaarde voor transportatie is dat je publiek zich kan identificeren met het hoofdpersonage in je verhaal. Wanneer dat het geval is, heeft een verhaal een grotere invloed op zijn publiek dan een zakelijke tekst.

Persuasion Design: niets is zo onschuldig als een verhaal

Wanneer je publiek zichzelf verliest in je verhaal veranderen hun attitudes en hun intenties. Lezers gaan zichzelf spiegelen aan wat je vertelt. Dit is precies waarom een verhaal de overtuigingskracht heeft van een ijskoud pilsje op een hete zomerdag. Ja, die trucs van booking.com werken ook, maar ze zijn wél een pak doorzichtiger dan de doorkijkjurk van Gigi Hadid (meteen haar twééde vermelding op onze blog). Een verhaal is oprecht overtuigend. Wanneer je publiek je verhaal beleeft dankzij empathie voor de personages en de verbeelding van je plot is er sprake van narratieve transportatie. Dat klinkt als een pijnlijke aandoening ter hoogte van het staartbeen maar is gewoon de sleutel tot overtuiging en dus tot gedragsverandering. Niets is zo onschuldig als een verhaal. Zelfs zonder verkleinwoord.

Hoe verhalen in je hoofd overleven op het Zeigarnik-effect

Het woord Zeigarnik is ideaal als je psychologie studeert, new wave speelt en dringend nog een naam voor je band zoekt terwijl je naar je schoenen staart. Daarnaast beschrijft  Zeigarnik een bijzonder gevolg van het lezen van een impactvol verhaal. Zodra iets in je hoofd blijft hangen, blijft het werken in de vorm van intrusieve gedachten die je aansporen om vooral verder te doen waar je mee bezig was.

Purpose maakt verhalen verslavend

Je zou het niet verwachten, maar de grote kracht van een verslavend verhaal zit net niét in het achterhouden van informatie voor je lezers. In tegendeel: hoe meer je publiek te weten komt over je beweegredenen, hoe sterker hun band met je verhaal. Daarom is het zo belangrijk om te vertellen waarom je doet wat je doet. Wàt je doet, kan iedereen zelf wel vaststellen. Het waarom, vraagt om uitleg. Om een verhaal. Precies daar start ons werk bij Quick Brown Foxes. Wij noemen dat Purpose Design. Samen met onze klanten gaan we op zoek naar hun missie en hoe we die zo narratief mogelijk kunnen vertalen. Bij voorkeur niet op papier maar in het hoofd.

Meer weten? Lees: “The role of transportation in the persuasiveness of public narratives.” van professor Melanie C. Green, sociale psychologie, The University of North Carolina at Chapel Hill, USA.

Schrijf je in op ‘Fox Tales’, onze nieuwsbrief met leesvoer voor lepe vossen