Waarom reclamebureaus zichzelf overbodig maken

Verleden week publiceerde Forbes de resultaten van een onderzoek naar de bestedingen van grote adverteerders. Conclusie: ze zijn nog wel groot maar ze adverteren niet meer. Wat doen ze dan wel? Ze shoppen naar hartelust bij bedrijven als Quick Brown Foxes. Want marketeers zoeken mensen die oplossingen bedenken, geen reclamecampagnes. Sterker nog. Slechts 5% van de marketeers heeft nog vertrouwen in zijn reclamebureau. De rest werkt met digitale en data-experts voor zijn communicatie. Een evolutie waarvoor wij het woord ‘feeststemming’ al eens uit de archiefkast durven halen.

De klant wordt zo disruptief. En de reclame conservatief. Ik kan het weten want ik stond op de eerste rij om vast te stellen hoe reclame- en mediabureaus vooral zuigen in databeheer en -analyse. Hoe ze zuigen in het creëren van persoonlijke ervaringen en vooral: hoeveel geld ze vragen om meetings te subsidiëren waar alleen de koffiebrander beter van wordt.

Maar de digitale revolutie heeft adverteerders gecreëerd met hoge verwachtingen. Reclamebureaus lossen die niet in omdat ze het model, noch de structuur, noch het talent hebben om hun klanten te bedienen. Ondertussen etaleren ze wel de kunst om tweets uit Cannes te sturen over disruptie en andere woorden die eindigen op -ie terwijl hun klanten  worstelen met businessmodellen en andere vragen. Geen probleem. Wij antwoorden wel.

Een doorsnee communicatiebudget gaat vandaag naar meer persoonlijke klantenervaringen, data-analyse, service design, contentcreatie en de explosie van verhalen in alle mogelijke eigen kanalen. En dus zoeken bedrijven geen reclamebureau maar een nieuwe partner die begrijpt wat een merk vandaag nodig heeft om beter te communiceren met zijn klanten. En dat is geen reclame.

Wat heb je dan wél nodig? Onze ervaring is dat adverteerders op zoek zijn naar een hyperflexibel, modulair bureau dat ontworpen is om zich voortdurend aan de markt aan te passen, niet om vergeefs een mediagericht reclamemodel in stand te houden. Onze klanten werken met ons omdat we een klein team van experts zijn, geen full service bureau maar wel een full netwerk organisatie. En daaruit werven we ons talent in functie van de vraag van de klant, niet om de overheadkosten en bedrijfswagens van een reclamebureau te financieren.

Zo zijn we elke dag een andere, op maat gemaakte communicatiepartner voor onze klanten. Bij ons vind je geen account directors om klanten te beheersen en te beheren. Wij investeren in competenties en expertises om klanten te bedienen. Doen we lekker zelf. Loopt prima. Disruptief zouden ze het in een reclamebureau noemen na een strategische meeting. Of twee.

Schrijf je in op ‘Fox Tales’, onze nieuwsbrief met leesvoer voor lepe vossen