Hoe een horecazaak een kunstwerk wordt.

cosmocafé

Wij vonden het een boeiende premisse: kunstenaar Koen Vanmechelen, cafébaas Ben Elen en investeerder Pascal Vossius die samen een ambitieuze horecazaak openen. En dan vooral de uitdaging om hun verschillende invalshoeken samen te brengen in een gedeeld verhaal. Of hoe een horecazaak tegelijk een kunstwerk kan zijn. Hoe een plek lokale én internationale ontmoeting teweeg kan brengen. En hoe je daar ook de medewerkers van de zaak in mee krijgt.

Wat vooraf ging:

Koen Vanmechelen is een van België’s meest gerenommeerde hedendaagse kunstenaars. Hij staat bekend om projecten die op de grens van kunst, wetenschap, economie en biologie positieve verandering op gang brengen. In een hoekpand op de Truiense Grote Markt kruiste hij begin 2016 zijn befaamde Cosmopolitan Chicken met een lokale, commerciële kip. Daaruit ontstond de Planetary Community Chicken. Een weerbaar, robuust kippenras dat de sterktes van het globale en het lokale bijeenbrengt. En die kruisbestuiving is net wat het cosmocafé twee jaar later op diezelfde plek beoogt: een plek voor internationale ontmoeting waaruit nieuwe ideeën kunnen ontstaan.

Behandel je gasten zoals je zelf behandeld wil worden.

Het café werd dus een kunstwerk. Een horecazaak waar de gasten door hun aanwezigheid onderdeel zijn van een veel grotere metafoor. Met die gedachte gingen wij aan de slag om het verhaal en concept van het café te schrijven. Dat verhaal brachten we vervolgens tot uiting in alle communicatie: de menukaart, de schermen in het café, de perslancering, het PR-plan… En vooral, in de interne communicatie. Ontmoeting kan pas ontstaan als er ruimte is voor conversatie. En het zijn de gastheren in een zaak die de conversatie op gang brengen. Daarom ontwierpen we o.a. de cosmobijbel, een webapp en handleiding voor de gastheren van het café. De enige harde regel in die bijbel: “Behandel je gasten zoals je zelf behandeld wil worden.”

Ook nood aan een verhaal voor gasten en gastheren?