Hoe je een nieuw huis bouwt op daverende grondvesten

Breedbeeld

Soms zie je het niet aankomen. Je organisatie doet z’n ding en ineens moet toch alles anders. Andere diensten, veel bredere doelgroep en nieuwe financiering. Vooral dat laatste is schrikken. Ook bij Breedbeeld, het voormalige Centrum van Beeldexpressie, was dat de vraag: hoe ga je van ledenorganisatie naar steunpunt?

Oplossing:

Purpose design: ontdekken wie je bent en daarnaar handelen. Herontdekken in dit geval, maar als de grondvesten zodanig daveren begin je best van nul. En dat is net wat we samen met het ontzettend enthousiaste team gedaan hebben. Met de huidige leden als vertrekpunt, toekomstige doelgroep als ijkpunt, tekenden we een nieuwe organisatie uit met een nieuwe naam, nieuwe diensten en een nieuw verdienmodel. En een online platform om al dat nieuws aan de visuele man (en vrouw!) te brengen. Het ontwerp daarvoor werd trouwens gemaakt door de mensen van Breedbeeld zelf en samen met webbouwer De Codeurs gerealiseerd. 

beelden-breedbeeldcase

Belangrijkste conclusie? De purpose van het CvB bleef exact hetzelfde: beeldmakers helpen groeien. Zodra dat in de juiste woorden was gegoten, volgden diensten, financiering en communicatie vanzelf.

bb-img2

Moeilijkste sprong? De naam. Alsof je je kind een nieuwe naam moet geven, dat heeft wat spreekwoordelijke voeten in de aarde. De keuze viel op Breedbeeld: een naam die verwijst naar de openheid en toegankelijkheid van het platform en de organisatie. Voor echt alle visuele kunstenaars, om hen te helpen groeien. Daarom dat het huidige logo een canvas is om het werk van visueel Vlaams talent te tonen. Kriebelen jouw foto, video en/of mediakunst vingers al? Slechts 1 adres: breedbeeld.org.

Beelden in header © Arno Maetens, Erwin Acke, Raf Huybrechts, Stefan Migalski, Tysje Severens.

Wil jij ook je organisatie herontdekken?